Friday, September 17, 2010

cerita raya

assalamualaikum.

selamat hari raya u all!!
entry kali ni nak citer pasal raya. raya kali ni kurang meriah. aku x rasa sangat semangat syawal thun nie.

malam raya~
tahun nie, first raya telah jatuh kat rumah atuk belah mama..heheee kesian mama. susah nak dapat chance raya belah die. tp bile aku semakin dewasa aku dapat rase betapa gembira mama aku sambut first syawal kat umah die..alhamdulillah. hehee. padan muka ayah. sape suh tnye anak nk raya kat mana dulu. sbb anak2 dah dewasa, sume dapat rasa kesedihan mama. so sume sepakat decide umah belah mama....hehe tapi. ayah aku saja buat2 lambat nk gerak ke kampung.. first2 decide gerak rabu malam gerak tapi ayah bengang kot, jd die saje gerak malam jumaat... sampai rumah atuk terus tidur. penat kot.. aku dah la duduk ngn sume bagage kat sit belakang.. huh.. sempit ouh. sakit tulang belulang nie.

hari raya pertama.
off coz, raya pertama nie paling meriah kan, tp x bg family aku. kitorang xde session maaf maafan. sbb suma bz nk sediakan juadah nasi beryani gam... mmg bz. dengan adik sedara aku yg hiper tu. nk jaga die lagi. dah macam ape tah, lincah x ingat. pastu kami sume makan seisi keluarga.. selepas tu atuk aku sempat buat tahlil arwah. alhamdulillah. ini raya yg kedua xde nenek kesayangan aku. ok. pastu kami g solat sunat hari raya. imamnya dah tua. 78 tahun umurnya. jd semasa solat hari raya berlangsung die telah terlupa angkat takbir rakaat kedua. die terus baca "subhanallah walhamdulillah wala ila haillallah wallahuakbar, wala haulawala kuwata billahil ali'ilazim" lepas tu sume jemaah sound " subhanallah" jd die ulang balik ayat tu. padahal jemaah sound psl takbir die.. sampai menangis imam tu dalam sembahyang.. kesian. pastu ada dalam 5 minit kene sound atuk aku terus kuat kan "bismillah hirahmanirrahim" suruh imam tu terus kan dengan alfatihah. jadi atuk aku dah selamat kan imam tu... alhamdulillah.



inilah haji mohd noor. atuk aku.


pastu selesai sesi solat. kami terus beraya ke rumah sanak saudara belah mama..


hari raya kedua~

pada pukul 3.00 pm kitorang gerak ke JB. beraya lah kat rumah tok teh. sebab rumah nenek xde org. so gi jb lu rya umah atok sedara.. pastu kitorang g rumah tok busu, tok busu ni muke die macam nenek aku sbb die adik nenek aku.. aku jumpe die terus rasa cam nak menangis. happy pon ade sebab muka dia macam nenek aku. macam teringat kat nenek aku.. aku xde pic nenek aku :(.. tok mak abg rindu giler. semoga allah tempatkan tok mak dikalangan org yg dijamin syurga.amin


hari raya ketiga~
xde bende yag menarik pon nak bgtau korang, aku sampai kampung kota tinggi terus lepak. x wat pape. main komputer and salam tetamu tuk duit raya. gossip2 pon ade.heheh

hari raya keempat~
lepak lagi. Kami sekeluarga bergerak ke JB pada petangnye, pastu kitorang g umah pakcik aku kat JB. uncle izam. anak uncle aku ni mmg lah ikut perangai uncle aku. sebiji2..
paling kelakar lepas amek gambar raya. ade ke die boleh cakap xde gambr abah pon, sebab abah die gelap sikit kat pic tu..hahaa

nina qistina~ ^^

raya keempat kelima keenam semua biasa je.

thats all untuk raya nie.. selamat hari raya and maaf kalau ade silap dan salah..

No comments:

Post a Comment